خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





ترافیـک خیـابان ولیـعصر ابهــر چالشـی برای آینـده

    چالش همان چالش است.  چه در مسکن ، شغل و چه ترافیک ...همدر هر موضوع و مجموعه ای اگر نقصی وجود داشته باشد چالش را در پی خواهد داشت  و باید برای برطرف نمودن کاستی ها چاره ای یافت. متاسفانه ترافیک  در منطقه ی ابهر کم کم دارد به یک چالش بسیار مهم تبدیل شده و در آینده ی نزدیک اصلی ترین معضل شهری را برای ابهر و ابهر نشینان رقم خواهد زد.نمیدانم آیا مسئولین دنبال چاره هستند؟ بنده به عنوان یک میهمان و بنا به دعوت دوست عزیزم مهندس یاشار نوری به ابهر آمده و در خلال گردش روزانه ام از منطقه و خصوصا خیابان ها و معابر شهر ، متوجه موضوعاتی شدم که برایم جالب و متونع بودند و البته نیز سوال برانگیز .تردیدی ندارم که ابهر شهری بسیار زیبا و دارای پتانسیل خیلی خوبی برای پیشرفت در منطقه و همچنین در حد کشور می باشد. خیلی خوشحالم که از این شهر دیدن کردم و خداوند مجالی دیگر عطا کند باز از این شهر زیبا دیدن خواهم کرد.  به همین علت نوشته پیش رو یک انتقاد نیست ، بلکه یک راهنمایی برای مدیران شهر ابهر می باشد . از آنجا که در رشته طراحی صنعتی تحصیل و به اصول دیزاین کمی آشنا هستم این نوشته را تنظیم نموده و به نیت خیرخواهی و در مقام سپاس تقدیم مردم و منطقه ی ابهر می کنم و امیدوارم که مورد توجه قرار بگیرد. در گردش هایی که با دوست عزیزم داشتم، به چندین نکته حائز اهمیت رسیدیم. که من در این مقاله فقط به یکی از این نقطه نظر ها اشاره و آن را واکاوی میکنم. امید آن میرود که این نوشته راهنمایی،  یا اینکه نظری در باب ساماندهی مشکلات موجود در این شهرستان بسیار زیبا قرار بگیرد. نکته ای که در این نوشته به تحریر در می آید در مورد ترافیک خیابان ولیعصر می باشد.
    اگر به ترافیک خیابان ولیعصر و خیابان مطهری ابهر کمی توجه داشته باشیم . بسیاری از مشکلات را به وضوح درک خواهیم کرد ، و زیاد موضوعی نیست که بخواهیم غلو کنیم که ما بعد از تحقیقات پیوسته چند ماهه و چند ساله به این مشکلات پی برده ایم و در صدد برطرف کردن آن  بیایم. این مشکلات عمده را میتوان به صورت ذیل بیان کرد.
    1-      میدان آسیاب بادی : میدان آسیاب ابهر را می توان شاهراه ترافیک خیابان ولیعصر ابهر دانست.( توضیحات تکمیلی در ادامه نوشته بیشتر باز می شود)
    2-     تورم بیش حد تاکسی ها:  به علت نبود پارکینگ مناسب و نبود فرهنگ سازی مناسب ( اگر مجالی بود درشماره های بعدی نشریه وزین میعاد ابهر در این باره مقاله ای تدوین به نظر خوانندگان محترم خواهم رساند)
    3-    تمرکز گرایی در شهرستان ابهر:  مشکل اساسی که در ابهر وجود دارد تمرکز گرایی است که در ابهر بوجود آمده است . به طوری که  دوخیابان ولیعصر و خیابان امام وهمچنین تاحدودی خیابان مطهری ( البته ابتدای خیابان ) درصد بالایی از وسایل و امکانات مورد نیاز ابهر را تامین میکنند .
    4-      نبود فضای تفریحی برای نوجوانان و جوانان : در این گزینه باید اضافه کنم که از نظر شهرسازی اولین اولویت به فضای تفریحی افراد جامعه تخصیص می یابد، که در ابهر کمی جدا مانده است.
    5-      توقف تاکسی ها در اول ولیعصر:  یکی دیگر از این علل ایستادن یکباره تعداد زیادی از تاکسی ها در اول ولیعصر می باشد. که باید ساماندهی اصولی در این مورد انجام پذیرد.
    6-      دکه اول ولیعصر: دکه اول ولیعصر از جهات زیادی مورد ایراد می باشد، در طراحی محیط یک فاصله ای برای تردد در پیاده رو برای عبور همزمان دو نفر در نظر گرفته شده است که  بیشتر از یک و نیم متر است و به علت اینکه این دکه دقیقا در نقطه حساس این خیابان قرار گرفته است موجب ایجاد ترافیک در پیاده رو شده و این ترافیک موجب تاثیر در ترافیک خود خیابانگردیده  چرا که افراد به علت تردد در دور این دکه یا باید به حریم خصوصی افراد تجاوز کنند و یا اینکه برای تردد وسط خیابان را در نظر بگیرند. که این تردد در وسط خیابان همراه با توقف تاکسی ها ترافیک را سنگین تر میکند.
    7-     و موارد بسیاری میتوان از این قبیل مشکلات در این محدوده  نام برد که در جای خود از مهم ترین دلایل ایجاد کننده ی  ترافیک در خیابان ولیعصر  شهر ابهر می باشند . ولی باید در پایان این موارد یک نکته را اضافه کنم که : جای تعجب بنده در این چند روزی که از شهرستان ابهر دیدن میکردم بود ، آن هم اصلا در ابهر سینما وجود ندارد؟!  وقتی از دوست عزیزم علت را پرسیدم ، ایشان پاسخی که دادند ، بنده را به چالش ذهنی وادار کرد تا  ترغیب به نوشتن این نوشتار شوم . چرا که ساخت یک پاساژ بزرگ به عنوان پارکینک فکری کاملا غیر منطقی از نظر دیزاین در این منطقه از شهر است و غیر منطقی تراز آن این است که  سینمایی را که حکم نماد ابهر را داشته تخریب و به جای فرهنگ شهری ابهر، پاساژ وارد شود.  .چرا که اصلا نمیتوان این طرح را در زمره طرح های هدفمند قرار داد ، بلکه باید در حیطه طرح های غیر هدفمند جای گیرد . ما اگر در نظر بگیریم خدای ناکرده در زمان تردد بسیاسنگین وسایط نقلیه زلزله ای ابهر را در بر بگیرد این منطقه به چه صورتی تاوان خواهد داد ؟ وقتی که مکان ساخت و ساز این پاساژ را میدیدیم، به وضوح آشکار بود که پارکینک این سازه حتی توان خودروهای این پاساژ را نخواهد داشت ، چه برسد به خیابان ولیعصر ، امام و مطهری، برایم سوال است آیا درباره  این پروژه آینده نگری در روند طراحی در نظر داشته شده بوده یا خیر؟ تاوان مشکلاتی که آینده به خاطر این پاساژ ایجاد خواهد شد را چه کسی خواهد داد یا چه کسی جواب گو خواهد بود ؟
    اگراز future design  یا طراحی آینده پاساژ بگذریم و در مورد راهبردهای طراحی و طراحی راهبردی این ساختمان کاملا چشم پوشی کنیم  باید در مورد  میدان آسیاب ابهر بگوییم که یکی از گزینه هایی است که موجب  ترافیک خیابان ولیعصر  ابهر می شود . همانطور که مشاهده می شد این میدان  راه گاه تداخل اصلی خیابان ولیعصر وخیابان طالقانی و... هست  . این میدان چند مشکل بسیار واضح از نظر طراحی دارد که آن را میتوان به  ترتیب ذیل عنوان کرد:   
    1- ارتفاع نا مناسب المانهای کار شده در این سازه
    2- ارتفاع نا مناسب تبلیغات دور میدان که موجب گیرش دید راننده میشود
    3- عدم وجود زاویه مناسب از منظر طراحی میدان
    4-عدم توجه به منظر محیطی در انطباق با محیط
    (نکته: به هیچ عنوان وارد طراحی هنری این المان نمیشویم.) از آنجا که این میدان از سرعت راننده ها در هنگام تردد به علت ارتفاع و طراحی و جایگاه بندی نا مناسب میدان ، بسیار می کاهد و یا اینکه در هنگام دور زدن به علت گرفتن دید راننده و راننده به علت این نبود دید کافی ، مجبور به تجاوز به خیابان برای دور زدن میشود . میتوان گفت که این میدان فلکه می باشد نه میدان و جایگاهش این محیط نیست  ، حتی بنا به استناد ان که در لحظه عبور از این میدان به تصادف بسیار سطحی به علت  تجاوز راننده دور میدان برای دور زدن میدان و وارد شدن به خیابان را ناظر بودیم که موجب کمی نزاع لفظی شد. در این نزاع لفظی یکی از راننده ها با حالتی غضبناک به طرف مقابل گفتند» مگه نمیبینی؟ « خوب باید گفت در این بین هیچکدام از رانندها مقصر نمی باشند بلکه واقعا راننده مذکور نمیبیند و علت طراحی نا مناسب ، ارتفاع تبلیغات غیر استاندارد و.. است . در  دور میدان دید راننده ها را گرفته اند . حال با اینکه بخواهیم از تصادف  چشم پوشی کنیم و به مبحث ترافیک بپردازیم ، باید بگوییم که اگر هر راننده با وارد شدن بیش از حد معمول به خیابان برای دید یافت تا دور بزند ،چقدر زمان را به خود اختصاص می دهد؟ حال ضرب بر تعداد خود روهای دور میدان کنید، ببینید چه اتفاقی رخ خواهد داد.
    در طراحی میدان یک نکته بسیار حائز اهمیت است  و آن این است که ارتفاع دید یک فرد در حال راه رفتن 170 سانتی متر، راننده و کسی که در داخل سواری هست 130 سانتی متر و اندازه جدول کناری میدان که با خیابان در تماس است باید ما بین 30 تا 40 سانتی متر باشد . که این استانداردها در طراحی این میدان کلا چشم پوشی شده است.  
    برایم سوالی پیش آمد که آیا در اتاق فکر شهرداری ابهر شخصی به عنوان طراح وجود ندارد؟ بگذریم !می توان گفت که یک طراحی بدون در نظر گیری آینده آن که بیشتر در مدیریت شهری مطرح و با جلای برندینگ شهری مزین میشود ، محیط اطراف خود را ناخوشایند و رنج آور میکند .   با این بیان می توان گفت که  این میدان موجبات آزار و اذیت شهروندان محترم شهر ابهر را در پی داشته است . به همین علت شهرداری و شورا باید یک فکر و ایده ای برای تعدیل این المان و یا از همه مهمترتبلیغات نا مناسب دور میدان داشته باشند چرا که حتی اگر ترافیک را نیز در نظر نگیریم ، مردم ابهر ، مردمی بسیار عزیز، خون گرم و بسیار مهمان نواز هستند و این مردم لیاقت بهترین ها را دارند.

     

    واحد رحمانپور
    ارشد طراحی صنعتی ازدانشگاه پلی تکنیک امیر کبیر
    طراح و مشاور دیزاین شرکت تجارت کالای آوا


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ابهر ,خیابان ,میدان ,طراحی ,ترافیک ,راننده ,خیابان ولیعصر ,ترافیک خیابان ,دوست عزیزم ,میدان آسیاب ,خیابان ولیعصر  ,ترافیک خیابان ولیعصر ,
    ترافیـک خیـابان ولیـعصر ابهــر چالشـی برای آینـده

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده